Anonymous

My photo
music and comics - perfect getaway.

Tuesday, 27 December 2011

Bedau Keman Nuan?

Assalammualaikum dan halo hola penggemar-penggemar petai sekalian.

Aku baru balik dari Serian. Mak aih. Lama siot tak balik kampung. Sawah bendang masih ada. Sungai apatah lagi. Walaupun 3 hari 2 malam, dapat jugak aku lepas rindu jiwang karat dengan dorang. Fuh. 3 tahun tak balik.


Rupa-rupanya bahasa Iban aku semakin broken. Boleh pulak aku nak tergagap-gagap menjawab soalan mega nenek aku.

Orang kampung memang kaget cipan tengok aku. Dorang cakap dah besar panjang dah. Makin hengsem pulak anak dara mak aku. (err. part tu aku tambah.)


Mak aku apa lagi, hip hip hore sebab orang kata aku dengan dia dah macam adik-beradik. =.=

"Bedau keman nuan?" tanya diriku kepada uncle aku yang berusia 8 tahun. (yeah. I gotta lotta younger uncles back there)

Tersentap nenenda gua.

"Bedau makai nuan, Cos?", katanya pula kepada my 8 year old uncle, Marcos.

Fuh2. Nenek aku cover aku. Nasib baik beliau pass bahasa Melanau dengan warna berterbangan.

Nenek aku sengih je. Trimas la, nek. Cucu nenek semakin hari semakin broken Ibannya, semakin *ehem* power Melanau nya. Alamatnya, aku kena tusyen balik dengan nenek aku.

dah. sekian..

Kamus Ekspress Bukan Ekspress Rajang


Aku tahu konteks ayat serupa aneh sahaja, "Awak belum makan?" instead of "Awak dah makan?". Dah aku memang guna macam tu. XP

Adios. Aku takdak snap gamba kampung. Aku takut paparazzi cari aku kat sana.

Moral of the story: Kau jangan nak merojak bahasa.

6 comments:

mr_abs said...

adoh. rojak eh. hahaha. campo bahasa melano. bedau makai.

pas'eh ko keman. keman mayoh mayoh. heheh

Qadriah M Isnadi Khallid said...

@mr_abs HAHAHHAHAHA. tepok dai jak ninek kmk nenga gia

Zila Jaclyn said...

ermm..kalau KEDAU KEMAN NUAN?, saya tau,



tapi...BEDAU KEDAU NUAN?, saya tak tau..HAHA
*sbb saya tak pandai berbahasa ibann =D

Qadriah M Isnadi Khallid said...

haha. Kedau? saya pun blom pernah denga. haha. jap lagi p tanya :D

NISA GAY said...

kedau tu tempat la induk dara..apuu,nama hal deh iban nuan ulih broken?ka mrik malu kaum.hahaha

Qadriah M Isnadi Khallid said...

paduhal. nyak meh. jaku iban ulih broken. akai2